همشهری آنلاین: 45 هزار نفر از جمله زندانیان یک زندان در مرکز شهر کوبلنز در غرب آلمان روز یکشنبه تخلیه شدند تا مسئولان سه بمب به جا مانده از جنگ جهانی دوم را از لب رودی که از این شهر می‌گذرد، بیرون بکشند.

خبرگزاری آلمان از کوبلنز گزارش داد، این بزرگ‌ترین عملیات تخلیه سکنه در تاریخ آلمان به خاطر بیرون کشیدن بمب عمل نکرده در دوره جنگ جهانی دوم است.

حدود هزار نفر از مقامات در عملیات خانه به خانه مطمئن شدند که همه منطقه خطر را ترک کرده باشند، زیرا شعاع انفجار این بمب‌های 1.8 تنی انگلیسی 1800 متر برآورد شده بود. این بمب‌ها به تازگی لب رود راین پیدا شده بودند.

این بمب و یک بمب زنگ‌زده کوچک‌تر آمریکا در نزدیکی آن قرار بود خنثی شوند و در همین حال نیاز بود که شاید یک بمب دیگر در نزدیکی آنها منفجر شود.

کوبلنز در دوران جنگ به شدت بمباران هوایی شد، زیرا محل حمل و نقل عمده بود و پادگان‌های اصلی ارتش نازی آنجا واقع شده بود.

مانفرد مورشهویزر، سخنگوی آتش‌نشانی محلی گفت روند تخلیه سکنه به شکل منظم انجام گرفت.

تقریبا نیمی از جمعیت 106 هزار نفری شهر مجبور به ترک شهر شدند. بیشتر کسانی که از شهر خارج شدند، به خانه بستگان‌شان رفتند. هفت مدرسه در حومه شهر هم به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار گرفتند، اما فقط 330 نفر به آنجا پناه بردند. زندانیان این شهر هم روز جمعه به زندانی دیگر منتقل شده بودند.

بزرگ‌ترین مورد تخلیه شهر به خاطر خنثی‌کردن بمب که پیش از این در آلمان روی داده بود، به سال 1997 میلادی در شهر لودویگزهافن برمی‌گردد. آن زمان حدود 2500 نفر در عملیات پاکسازی درگیر شدند و امدادرسانان سراسر این کشور هم به خاطر احتمال انفجار این بمب‌ها در حال آماده باش بودند.

کد خبر 153014
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز